tisdag 29 april 2014

Glåmig och allergisk hemma - missar Jenny Wrangborg och poesi på Rönnells

På mysiga Rönnells på Birger Jarlsgatan händer alltid något bland hyllor och böcker
Just nu borde jag inte vara hemma. Jag har anmält mig till en kväll på Rönnells antikvariat med poeten Jenny Wrangborg.

Rönnells ni vet, det är en guldgruva för litteratur, musik - ja kulturintresserade. Varje vecka bjuder de oförlikneliga entusiasterna på Rönnells in till evenemang i de trånga utrymmena mellan hyllorna som man bara längtar efter att besöka.
I kväll blir det trångt, för trångt inser jag som är helt däckad för dagen av allergi, alldeles otroligt seg och dimmig i huvudet och inte klarar  av att trängas hur trevligt det än är.

Senast jag var där var det alldeles olidligt trångt men synnerligen trevligt. Då presenterades den första biografin om deckarförfattaren Maria Lang. Jag minns hennes böcker, mina första deckare. "Kung Liljekonvalj av dungen" till exempel. Lena Lundgren och Lisbet Wikner (på bilden) , två entusiastiska Maria Lang-läsare insåg att det inte fanns någon biografi om henne så de beslöt sig för att skriva en. Den har nu kommit: Maria Lang vår första deckardrottning. Mer om den i senare inlägg. Den kvällen vimlade det av deckarentusiaster, i kväll är det poesi och jag missar det.

En hastig blick på klockan, jag skulle kunna hinna. En hastig blick i spegeln: Nä denna glåmiga rödögda varelse stannar allt hemma i kväll och pysslar om sig.

2 kommentarer:

Marina sa...

Hoppas du är bättre idag och att du får en riktigt bra Valborgsmässoafton!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Marina. Firade Valborg med de allergiska döttrarna och vi hade det riktigt trevligt, alla tre lika glada, men trötta!