tisdag 13 maj 2014

Men så en dag blev jag förbannad. På mig själv

Så här glad vill jag vara vid min mac när jag skriver. På café med Ellen i Paris! Ni ser henne i spegeln på bilden. Åh Paris!
Vad är det som gör att man vissa dagar bara är så utmattad fast det inte finns någon anledning? Medan man andra dagar - som idag - studsar upp ur sängen fast det verkligen finns anledning att stanna kvar.

 Igår: ögonakuten för ett öga rött och svullet, sjukgymnast för onda axeln. Depp.

Idag vaknar jag och ser verkligen hemsk ut. Ändå känner jag mig glad och på något sätt hoppfull. Det gäller att ta vara på den känslan. Lite har jag denna vår låtit mig pressas ner i dysterhet av problem med axeln som gjort att jag knappt kunnat skriva på min dator.

Men så en dag blev jag förbannad. 
På mig själv. 
Ska du bara sitta och hänga och vänta på en jobbig operation? sa jag.

Nej i stället ringde jag och bokade  tid för diverse behandlingar. sa nej till operation just nu. Letade i stället kiropraktorer, sjukgymnaster, mm. Det är en liten djungel av behandlingar.
Det finns underliga exempel  - som den  kiropraktor som nonchalant behandlade mig enligt standardmall 1A i fem minuter ... fem! För 500 kronor. Skulle inte tro att jag betalar för slentrianbehandling, 100 kronor i minuten, mer än en gång.

I stället har jag nu hittat två personer med kraft, empati och så skickliga händer. Äntligen begriper jag hur jag misshandlar min kropp bland annat framför datorn. Jag har låtit mig sjunka ihop, krummat axlarna - jag ser
mig själv hopkrupen i stället för med en stark stolt rak rygg.

Ett litet tips av kloka sjukgymnasten igår: Sitt som de påfrestande männen i tunnelbanan, ni vet de som som bresar ut sina ben över ett helt säte, avskyvärt att sitta mittemot eller bredvid.
Men framför datorn är det just så man ska sitta. Så det gör jag. Och ryggen blir rak.

Och Ja: Trots ett totalsvullet öga och en halvond axel så känner jag mig så glad idag!

10 kommentarer:

Granne med potatisodlaren sa...

Åh, så bra att du har hittat de rätta personerna som kan hjälpa dig! Nu tar jag efter och sätter mig vid datorn bredbent.Kram.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Och visst är det skönt att sitta så, Eva. Vid datorn alltså! Och att tackla problemen i stället för att ge upp. Kram!

maggisvarldgmail.com sa...

Härligt Eva! Du ska se att allt kommer att bli bättre! Det här med att sitta som "en karl"!!! ska jag också pröva! kram från snöigt Tromsö :)

Anna sa...

Härligt att du hittat en bra sjukgymnast!
Att sitta "som en karl" , dvs bredbent, kallar vi sjukgymnaster att ha en tillräcklig understödsyta.
Det gäller även i stående, om du ska stå länge. Dina muskler orkar hålla dig upprätt på ett annat sätt. Stå och sitt med benen lite mer isär, än vad kvinnor fått lära sig. Du får bättre balans och kraft med en stor understödsyta, när du jobbar med armarna.
Tack för att du peppar andra genom att dela med dig!

askott597 sa...

Sätter mig genast som du beskriver. Har ju problem med min "gam-nacke" känns redan mindre tryck där bak. Tack för tipset.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, tänk att det snöar på dig! Det där om att sitta som en bredbent karl. Det var din Eva som tipsade mig! Tack än en gång för ditt råd att kontakta henne.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Anna! Tack för dina rader och tack för ytterligare råd. Det känns så bra att bli stadigare - nu peppade du mig!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

askott: det är verkligen ett bra tips, jag tror vi är många som inte varit tillräckligt varsamma med våra kroppar när vi skriver!

Marina sa...

Det är alldeles för enkelt att misshandla sin kropp utan att vara medveten om det! Hoppas det ordnar till sig för dig!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, så rätt. Men varför gör man sig själv så illa trots att alla fakta om hur man borde leva egentligen finns?