lördag 10 maj 2014

Vad är väl lite iskyla när man har en fin dag med favoritgrabbarna på lilla ön

Jag är iskall. 
Inte till sinne men till kropp. Vi har varit på ön idag - den ö som var så solig i påskas.
Idag var den så kall, blåsig och regnig.
Men det var dagen då båten som tar grovsopor kommer, lägger till och lastas full med allt vårt samlade skräp.
Så vi tre tappra, E, Milton och jag, åkte ut. Tidigt. Bar ner soffor, trasiga stolar, skranglig hylla, rostiga grillar, konstiga kuddar, massor av skrot och skräp.
E bar mest, Milton och jag drog ner allt vi kunde i skrindan. Han var så tapper.

Sen kom båten, lastades full. Vi trodde båten hem gick tre men den kom inte förrän halv fem. Så vi gjorde eld i det ouppvärmda huset, åt pasta och köttbullar. Och upptäckte en trasig stol vi missat. Den bröt vi sönder och eldade upp.

 Sen åkte vi hem. Jag fryser fortfarande trots hett bad. Men vad är lite kyla när man haft en så fin dag med favoritgrabbarna och dessutom gjort en insats för det lilla huset på den lilla ön?

Hur var din kalla majdag?

6 kommentarer:

askott597 sa...

Hade tänkt promenera och lägga på min mans deklaration men det regnade så jag tog bilen. Åkte sen till biblioteket där det var trädgårdsdag. Lyssnade lite på om äppeltrådsodling...går det i Jämtland. Träffade en kompis som ville ha fikasällskap så vi for till Björkbacka kafé. Sen for jag vidare till Ås och köpte penséer som jag satte på graven. Träffade prästen som eldade lite skräp på sin tomt och vi pratade en stund lite livsfilosofi. Åkte vidare till en konstnärinna som jag surrade en dryg timme med. Åkte hem och köpte med mig brunabönor till extrapris (kokta) samt fläskfilé till middag. Oj vad gott det var. Tog med en påse skorpor och gick över till en forskargranne som ville visa mig lite olika projekt. Gick hem till min soliga tvåa och satte mig och lapade kvällssol, härligt med fönster mot det. Fick telefon från dotter som mött mig i stan och var nyfiken... det var min "lediga "dag idag som blev full av möten med människor.

cruella sa...

Här är det varmt och klibbigt, åska och regn och gråtunga skyar dag efter dag. Inte bra för humöret. I fredags kom i alla fall min man hem efter en vecka på resa till Beijing och Seoul så vi bestämde oss för att umgås på tu man hand och lämna tonåringarna åt sitt öde (skönt tycker de:-). Vi sågs i en bokhandel nere i stan, köpte flera bra böcker, "Nothing to Envy" om liv i Nordkorea, Tony Judts tjocka bok om efterkrigs-Europas historia, The Line of Beauty som jag glömde läsa när det begav sig och så "The Turn of the Screw" och "The Aspen Papers" av Henry James. Sedan gick vi genom gyttriga trevliga kvarter mot vår irländska pub och drack öl, såg på rugby och pratade om livet då, nu och sedan. En fin dag!

Marina sa...

Det låter himla mysigt trots kylan, Och hur min majdag var...ja inte var den kall i alla fall...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Askott, vilken härlig dag du beskriver, med så många samtal och så många möten med människor. Och sedan en fridfull stund hemma. Perfekt!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Cruella, vilka kontraster våra dagar är om man tänker på väderlek och läge. Men i båda verkar det finnas harmoni och nära och mysigt umgänge med familj!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Marina, snart är det väl dags för dig att komma hem till våren/sommaren?