söndag 1 maj 2016

Tro, hopp, kärlek och drömmar finns det i min klassiska 1 maj-bild från 1974

Det här är min klassiska 1 maj-bild från 1974. Kent och jag och vår förstfödde, tro, hopp, kärlek, drömmar finns det i den bilden. Drömmarna ger jag aldrig upp.
Idag är det första maj. 
Det betyder något. 
Det är en dag för solidaritet och en dag för drömmar. Jag tänker inte så mycket på den triviala dagspolitiken idag. 
Våra drömmar om politik måste vara större än så. 

De måste innefatta tanken på en annan värld. 

Borde jag ha gett upp när jag ser hur världen ser ut idag?
Jag tänker aldrig så.
När mina föräldrar drömde om att skaffa mig hade det varit krig i världen. De såg framåt. 
Det är den enda riktning jag kan tänka mig. Lära mig om det som varit, visst, men drömma om framtiden.
Drömma om en bättre värld.
1 maj är för mig drömmen om en bättre värld.

Du är aldrig för gammal för att sätta upp ett nytt mål eller drömma en ny dröm 
 CS Lewis.

Det du inte startar idag kan du inte avsluta i morgon 
Goethe

Gå inte dit stigen leder. Gå i stället där det inte finns någon stig och lämna spår.
Emerson

Du behöver inte se hela trappan, ta bara det första steget 
Martin Luther King.


10 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Fina tankar. Fin bild.

Karin sa...

Fin bild! Och fina citat – skulle ju passa fint som första-maj-paroller!

Jag letade häromdagen i minnet och annorstädes efter ursprunget till det där begreppet "Kulturell allemansrätt". Det kan ha varit från ett tal som dåvarande kulturministern aldrig höll, men som läckte ut i manusform och ställde till med ett väldigt rabalder. Men mycket talar för att det kom från något annat håll från början. Minns du?

maggisvarldgmail.com sa...

Det är en underbar bild Eva så full av ungdom, kärlek och framtidstro…jag minns också hur jag gick med min nu snart 50-årige son i vagnen i demonstrationståg för fred och frihet…drömmarna finns kvar och 1 maj är ett bra sätt att visa sin solidaritet och sin tro på att en bättre värld är möjlig.

Karin Härjegård sa...

Ja, politik behöver vara en kamp för en bättre värld! Jag gillar din bild, där går ni tillsammans, hela familjen i kampen. Och tack för alla kloka orden!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Hannele, blir glad för dina ord!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin, du har säkert svaret på frågan! Jag vet inte alls. Jag vet att vi gick med Kukturarbetarnas S-Förening. Där den entusiastiska Helga Henschen var så aktiv. Och Maj-Britt Theorin. Ja, det vore kul att få veta vad som låg bakom kravet?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Margareta, så är det, drömmarna finns kvar. De som vill kalla mig naiv får göra det. Mina drömmar ger jag inte upp! Kram!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Karin, politik reduceras alltför ofta i våra media till personkäbbel, konflikter. För mig är politik mer som på Palmes tid, driven av visioner, av det Wigforss kallade provisoriska utopier.

Anonym sa...

1 maj ger mig alltid hopp om att en rättvis, solidarisk och hållbar framtid är möjlig. Tack för alla vackra ord, som peppar!
Gunilla

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tack Gunilla, vi får allt peppa varandra vi som känner så!